Historie | Teams | Spelers | Wedstrijden Nederlands Elftal | Stadions | Oranje Shop | Voetbal humor

Home > Historie > WK 2006 > Tenues

Tenues

Bekijk het tenue van...

WK = merkenstrijd

Al sinds het WK van 1954 is het WK voetbal ook een strijd tussen de grote sportmerken. In de finale van 1954 was het een noviteit van de oprichter van Adidas, Adi Dassler. Hij had kort voor die wedstrijd de voetbalschoen met afschroefbare noppen uitgevonden. Mede dank zij deze schoenen en het drassige veld in Bern, won de Mannschaft tegen alle voorspellingen in en was het ‘Wunder von Bern’ een feit.

Op het WK van 1970 had de Engelse ploeg de beschikking over ‘Aertex’ shirts, waarmee de Mexicaanse hitte beter te verduren zou zijn. Deze shirts met gaatjes hielpen de Engelsen een heel eind, maar een voorbarige wissel van Alf Ramsey deed dit voordeel geheel teniet.

In 1974 was er Johan Cruijff die weigerde in het oranje Adidas shirt te spelen. De KNVB overwoog kort om Cruijff dan maar thuis te laten, maar vond samen met de kledingsponsor een oplossing. Cruijff zou het hele toernooi met slechts 2 strepen spelen. Ook na de finale van dat WK én die van het volgende WK was er een Nederlandse schoenen-rel. Was het in 1974 Rob Rensenbrink die ‘moest’ spelen van Puma, in 1978 kreeg Arie Haan vlak voor de finale een aanbod om op hetzelfde merk te gaan spelen.

Beide geruchten zijn achteraf nooit hard gemaakt, maar een feit was dat de strijd tussen Adidas en Puma de gemoederen behoorlijk bezig hield in die jaren. Puma was overigens opgericht door de broer van Adi Dassler en beide bedrijven waren gevestigd in dezelfde Duitse plaats.

Met de komst van andere kledingmerken in de jaren ’80 en ’90 was de strijd compleet, de laatste twee WK’s ging die vooral tussen Adidas en Nike. Beide finales werden gespeeld tussen een door beide merken gesponsord team, Brazilië namens Nike en Frankrijk en Duitsland namens Adidas. De stand is gelijk, 1-1.

De 32 deelnemende landen op het WK 2006 spelen in shirts van 7 verschillende merken. Joma (1), Marathon (1), Lotto (2), Umbro (2), Adidas (6), Nike (8) en Puma (12). Hoewel Puma de meeste landen sponsort, is de kans dat ze de finale halen klein. Italië is de grootste troef van Puma. Nike zet het meeste geld op Brazilië, waarmee ze een gigantische sponsordeal hebben gesloten. Deze deal behelst heel veel geld, maar zorgt er ook voor dat er met medewerking van de spelers de meest prachtige commercials gemaakt zijn.


Home | Sitemap | Colofon | Privacy Policy | Links |© oranje11.nl